Dronningen av Telemarkskanalen - M/S Victoria

M/S Victoria på Telemarkskanalen Foto Vegard Giskehaug

M/S Victoria har, siden hun ble bygget i 1882, aldri seilt noe annet sted enn på Telemarkskanalen- og hun gjør det fortsatt! På grunn av sin lange fartstid på kanalen og det kongelige navnet kalles hun «Kanaldronningen». I dag er hun en av tre rutebåter som seiler på Telemarkskanalen fra mai til oktober.

Det hele startet med...

Telemarkskanalen åpnet i 1861 og mange båter seilte opp og ned mellom Skien, Ulefoss, Akkerhaugen og Notodden/Heddal med både last og passasjerer. Etter hvert ble kanalen utvidet med slusene mellom Ulefoss og Hogga slik at båtene kunne seile helt til Dalen.

Ettersom trafikken på kanalen økte, kom også behovet for større og mer robuste båter. Det ble besluttet å bestille en ny båt fra Akers Mek. Verksted. D/S Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882. Ifølge verftets protokoll fikk båten navnet "Victoria til Minde om Kronprinsesse Victoria som den Dag for første gang kom til Norges hovedstad." Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud og det var nok 1880-årenes blomstrende trang til å gi skip kongelige navn som lå bak navnevalget.

Victoria ble satt inn i ruten Skien-Hitterdal (Heddal) sammen med skipet «Norsjø» og det kunne dermed opprettes rute fra begge steder samtidig, noe som var et nytt trafikkmønster for kanalen.

M/S Victoria ved kai i Skien
M/S Victoria ved kai i Skien

Modernisering

Som vi leser ut av navnet, D/S Victoria, så ble hun altså bygget med dampmotor. Til å begynne med var det kullfyring, men moderniseringen tok sitt første skritt da oljefyr ble installert. Med ombyggingen fra kullfyring til oljefyring ble drivstoffkostnadene betraktelig redusert.

I 1953 gikk båten gjennom en ny betydelig modernisering. For det første ble det satt inn dieselmotor, men båten ble også pusset opp og fikk nytt utseende tilpasset den tidens smak. M/S Victoria, som hun nå ble hetende, gikk inn i 3 ganger ukentlig rute til Dalen. M/S Victoria seiler fortsatt fra Skien til Dalen 3 ganger i uken, med retur til Skien påfølgende dag.

Les også Aktiv på Telemarkskanalen

Telemarkskanalen
Telemarkskanalen
MS Victoria i vinterrute
MS Victoria i vinterrute

Reiseskildring fra 50-tallet

I dag seiler M/S Victoria og de andre kanalbåtene bare i sommerhalvåret, fra mai til oktober. Tidligere seilte de hele året, og kunne i perioder ligge værfast pga. is eller flom.

Her er et utdrag fra en av Aftenpostens utsendinger fra februar 1953:

«Gamle VICTORIA stanger seg vei gjennom tommetykk is, før gikk hun riktignok hver dag frem og tilbake, men nå har hun fått det litt makeligere, annen hver dag går hun til Kviteseid og annen hver dag returnerer hun tilbake til Skien. Enkelte tider må hun ha hjelp av isbryter, men vinteren 1947 måtte hun gi opp. Da «Victoria» ga opp ble hun liggende innefrosset i hele tre måneder. Jeg står og fryser på dekket mens isbitene singler bortover når «Victoria» stanger sin kobberforsterkede baug inn i isdekket. Isen lå ikke i går da vi gikk nedover, den kom plutselig i natt og den kan gå like brått, men er vi uheldige, blir vannet ufremkommelig i morgen, sier skipperen.
Kilen er vårt første anløpssted. Bryggen er full av folk som venter på post, varer eller familie fra byen. Her lemper vi i land høy, halm, matvarer og pussig nok en elektrisk vaskemaskin. Det er pussig fordi grenda ennå ikke har elektrisk lys, selv om den ligger bare noen kilometer fra lysmastene. De bortimot 150 menneskene her har ingen annen forbindelse med omverdenen enn Victoria».

M/S Victoria ved Slusemestern i Vrangfoss - foto Ole Bjørn Ulsnæs

M/S Victoria blir sluset nedover i Vrangfoss sluseanlegg. Til venstre ser vi den gamle slusevokterboligen som i dag er serveringssted. Fotograf: Ole Bjørn Ulsnæs

Lommekjent

M/S Victoria har en unik historie med at hun bare har seilt i Telemarkskanalen siden hun ble bygget. Man kan trygt si at både båt og mannskap føler seg hjemme i kanalen. M/S Victoria kjenner hver sluse og hver minste vik på den 105 km lange strekningen mellom Skien og Dalen. Hver liten bulk i skroget har sin historie og hun har nok sett mye i løpet av alle disse årene.

For mange er M/S Victoria selve symbolet på Telemarkskanalen, og hver dag vinker folk til båten fra land mens hun glir majestetisk opp- eller nedover kanalen.

M/S Victoria på vei oppover kanalen mot Dalen Foto: Ole Bjørn Ulsnæs
M/S Victoria på vei oppover kanalen mot Dalen Foto: Ole Bjørn Ulsnæs

Trofaste medarbeidere

Mannskapet om bord på M/S Victoria har til alle tider vært entusiastiske og stolte over å seile med kanalens dronning. Mange har vært svært trofaste og seilt i mange år, vi hører sågar om de som har jobbet på kanalen i hele sitt arbeidsliv. En av dem var kaptein Prestoholt som fra han var «guttunge» seilte med fraktebåtene som trafikkerte kanalen, og som avsluttet karrieren på M/S Victoria på 1970- og 1980-tallet.

Det er sikkert mange vi kan nevne, ikke minst dagens kapteiner. Roy Glemmestad har mer enn 25 års fartstid på M/S Victoria, først som dekk- og maskingutt og fra 1998 som kaptein. Tor Rønningen har omtrent vokst opp på kanalen og har seilt på ulike kanalbåter opp gjennom årene, også M/S Victoria. Nå er han tilbake som fast kaptein om bord i M/S Victoria. Både Glemmestad og Rønningen er fortsatt på plass og styrer dronningen rutinert og sikkert også gjennom årets sesong.

Kaptein på M/S Victoria, Tor Rønningen Foto: Janne Lindgren
Kaptein på M/S Victoria, Tor Rønningen Foto: Janne Lindgren

Opplev M/S Victoria og Telemarkskanalen i sommer!

Telemarkskanalen er et levende kulturminne som stort sett har beholdt preget fra forrige århundre. Her finnes gamle sluser med fine steinmurte vegger, de opprinnelige støpejernsinnretningene for manøvrering av sluseportene, gamle slusevokterboliger, vaktstuer, vakre parker og gamle brygger.

Ombord i M/S Victoria kan du senke skuldrene og nyte den fantastiske naturen fra orkesterplass på dekket til kanaldronningen. Ombord kan du nyte god mat og godt drikke mens M/S Victoria stille og rolig seiler frem mot neste stoppested.

 

Tar du hele turen fra Skien til Dalen, passerer du 7 sluseanlegg med 17 sluser. Innimellom sluseanleggene åpenbarer det seg kulturhistoriske landskap, bratte fjell som i en storslagen vestlandsfjord, smale kanaler, åpent vann og stille innsjøer.

Det er også mulig å være med båten på kortere strekninger; det tilbys mange forskjellige dagsturer med båt en vei og buss den andre, slik at du kommer tilbake til utgangspunktet.

Historie