I Telemark kan du sykle fra fjord til fjell

Du har vinden i ryggen og Gaustatoppen i sikte. Hjulene på sykkelen går rundt og rundt, og fjellet er kledd for høst.

I Telemark kan du sykle fra fjord til fjell. Langs Kragerø- og Bamblekysten kjenner du lukta av hav, i Drangedals dype skoger eksploderer det i grønt rundt deg når du sykler på de tilrettelagte sykkelstiene, og langs Telemarkskanalen vinker du tilbake til passasjerene på M/S «Henrik Ibsen» og M/S «Victoria».

- Telemark fylkeskommune skal ta en ledende rolle i å utvikle Telemark til å bli sykkelfylke nummer 1, sier en offensiv Mona Birgitte Rasmussen, rådgiver i fylkeskommunen.

Krossobanen(1928) tar deg fra 403 m.o.h. på Krosso til 886 m.o.h. på Gvepseborg. Foto: Bjørn Harry Schønhaug
Krossobanen(1928) tar deg fra 403 m.o.h. på Krosso til 886 m.o.h. på Gvepseborg. Foto: Bjørn Harry Schønhaug

Sykkeltur uten like

Rjukan har mange innfallsporter til Hardangervidda. En av dem er Krossobanen fra 1928, og den er en del av UNESCOs verdensarv på Rjukan og Notodden.

- Det er bra å ta Flåmbana, men det er minst like bra å ta Europas eldste taubane, sier Jon Atle Holmberg, daglig leder i DNT Telemark.

På bare noen få minutter tar «Tyttebæret» eller «Blåbæret», som er navnene på Krossobanens vogner, deg fra 403 m.o.h. på Krosso til 886 m.o.h. på Gvepseborg. Deretter ligger Hardangervidda for dine hjul.

Sykkeltips i Telemark

Sjekk ut disse lenkene og planlegg din sykkeltur i Telemark:

 

Fyll opp batteriene på Gvepseborg Cafe før du legger ut på sykkeleventyr. Foto: Bjørn Harry Schønhaug
Fyll opp batteriene på Gvepseborg Cafe før du legger ut på sykkeleventyr. Foto: Bjørn Harry Schønhaug

Krossobanen har et tilbud om å frakte sykkelen og bagasjen din opp de første høydemeterne. De er bratte, og for ikke å miste motet før du tråkker deg de 30 kilometerne inn til Kalhovd turisthytte ved Kalhovdfjorden, er dette tilbudet kommet. Har du forrestenikke sykkel selv, kan Visit Rjukan hjelpe deg med å få leid en sykkel.
Når du er ved skiltet som viser at det er 29 kilometer igjen til Kalhovd, kan du se frem til en sykkeltur på viddene det ikke finnes maken til i Norge.

Sykkeltur til Kalhovd med oppstart fra Gvepseborg, Rjukan Foto: Bjørn Harry Schønhaug
Høstens sykkeltur på Hardangervidda fra Rjukan Foto: Bjørn Harry Schønhaug

Rødt, hvitt og gult

«Vann i Norge, vann av renhet,
hvor en legger seg og drikker,
det er dét jeg tenker på.»

Nordahl Grieg hadde kanskje vannet i alle de små bekkene, elvene og fossene du passerer langs ruta i Hardangerviddas ytterkant. Når du pakker sekken før sykkelturen på Telemarks tak, trenger du ikke å pakke ned litervis med vann. Vannet underveis er gratis, friskere og bedre enn det du har i springen hjemme. Når panna er svett og beina er tunge etter de bratteste klyvene, er det godt å fylle vannflaska med fjellvann.

Ved Løkjin stopper en gjeng med syklister på tur. Både for en pust i bakken, friskt vann i flaskene og for å beundre naturen. Høsten farger fjellet rødt, hvitt og gult. Over en liten topp svever en tårnfalk på jakt etter mat. Turen byr på mektige inntrykk.

Sykling på  Hardangervidda Foto:Bjørn Harry Schønhaug

Bred satsing

Mona Birgitte Rasmussen i fylkeskommunen roser mangfoldet av sykkeltilbud som finnes i Telemark, og hun fremhever viljen og evnen blant dem som står bak det gode sykkeltilbudet i Telemark. Telemark fylkeskommune og Visit Telemark har et treårig prosjekt hvor det satses på sykkel.
- Før vi startet dette prosjektet, så vi at det foregikk en satsing på sykkel flere steder i Telemark, men det var lite eller ingen samarbeid mellom de ulike sykkelsatsingene, forteller hun.

Reiselivssjef Kjetil Østlie i Visit Grenland sier prosjektet er en bred satsing som vil gi et løft for mange nisjer innen sykling.
- Tursyklister, eller såkalte bikepackere, har fått helt nye overnattingsbokser på Fjågesund og Bandaksli for sykling langs kanalen, forteller han.
Østlie tror at flere og bedre sykkeltilbud i Telemark, vil gjøre fylket attraktivt både for tilreisende og bosatte syklister.
- Det jobbes godt på flere områder med å gjøre sykkel tilgjengelig, sier han.

For alle

For syklistene på vei fra Gvepseborg til Kalhovd, veksler været fra solglimt til regnskyll og mot- og medvind. Det øker opplevelsen både av naturen og mestringen på sykkelen. Mens noen velger å sykle turen på kortest mulig tid, velger andre å ta det med ro for å suge inn alle inntrykkene, luktene og smakene underveis. Flere steder går veien over forseggjorte trebruer, og enkelte steder sykler du over damanlegg.

Den tre mil lange turen i fjellriket er en tur for alle. Enten du er godt trent eller ikke, eller om du er vant til å sykle eller ikke. Det fine er at ingen andre enn du bestemmer tempoet du vil gjennomføre i.

Nytt sykkelkart

Visjonen er altså at Telemark skal bli sykkelfylke nummer 1.
- Et uttalt mål i prosjektet, er at vi skal være den mest synlige sykkeldestinasjonen i Norge, sier Rasmussen.
Et av tiltakene som er satt i verk, er en ny nettside som skal vise og fortelle og forklare hvilke alternativer du har når du legger sykkelturen til fagre Telemark. På sykkeltelemark.no finner du gode beskrivelser av flere ruter du kan velge blant.

- Det nye sykkelkartet vi også har gitt ut, viser hvor tilgjengelig og stort landeveistilbudet er. Milevis med asfaltert vei med lite eller moderat trafikk i storslått telemarksnatur, gir rom for flotte opplevelser, lover reiselivssjef Østlie.
Om du velger sykling langs kysten, er det mange som ikke vet at du i samme slengen kan ta med tohjulingen på øyhopping med alle fergene som trafikkerer øyene i Telemarks skjærgård. Telemarkskanalen er fenomenal med båt, men like fenomenal om du velger å sykle.

- Sykling langs kanalen i kombinasjon med kanalbåttur og overnatting i pakkbuer, er noe vi gjerne anbefaler, sier Østlie og Rasmussen.
Gautefallheia i Drangedal er det spesielt tilrettelagt for stisykling på alle de karakteristiske svabergene i området. Dit kommer terrengsyklister fra hele verden for å teste ferdighetene sine.

- Telemark er et fylke med kontraster som kan tilby sykkelprodukter for en hver smak, garanterer Rasmussen.

Må få opp statusen

Sykkelprosjektet går videre ut 2019. Daglig arbeides det med å utvikle sykkeltilbudet, og blant annet finnes det tre nedlagte jernbanestrekninger som de ønsker å utvikle til sykkel- og vandreruter. Det er den nylig nedlagte strekningen fra Porsgrunn til Larvik og traseen fra Kragerø til Neslandsvatn og fra Treungen til Åmli.
Om du ønsker stisykling, vintersykling på fatbike, guidede turer over flere dager, tursykling til turisthytte, eller kombinasjonen sykkel og historie, så har du muligheten til dette i Telemark.

I det syklistene runder den siste lange svingen før den rødmalte Kalhovd turisthytte åpenbarer seg, så mørkner det i vest. Da er det godt å vite at det venter en dusj og en treretters middag med alle rettigheter hos vertskapet på hytta til DNT Telemark.

- Ruta vi har syklet i dag står på ingen måte tilbake for Rallarvegen, for å nevne et eksempel. Vi må få statusen på denne ruta opp på det samme nivået, og ikke minst fremme kvalitetene i Telemark, sier Jon Atle Holmberg i DNT Telemark.

Av Bjørn Harry Schønhaug

Aktiviteter