På to hjul langs den gamle Treungenbanen

I 1913 sto jernbanestrekningen fra Arendal til Treungen ferdig. Den fikk navnet Treungenbanen og den ble laget med håndkraft. I 1967 ble den nedlagt og i dag, 53 år senere, står det en ny sykkelsti klar her.

 

Harald Valle ( 65 ) er en av de lokale ildsjelene som fant på at den gamle Treungenbanen skulle bli gjort om til en ny sykkelsti med historiske stoppesteder og herlige badeplasser.

Til daglig jobber Valle som lærer på Nissedal Ungdomsskole og er i tillegg lokalhistoriker. Han husker godt når Treungenbanen var i drift. En liten funfact er at Harald faktisk bor i det gamle huset til Ola Reiersen, som var den gamle baneformannen.

Se flere sykkeltips på sykkeltelemark.no

Reisetips

Sjekk ut disse lenkene og planlegg din sykkelferie til Treungen og Telemark:

5 tips til ting å gjøre i Nissedal:

For mer inspirasjon sjekk ut visittelemark.no

Postkortet er fra 1913, Foto: Torgeir Nordal
Postkortet er fra 1913, Foto: Torgeir Nordal

Jernbanehistorien

Jernbanen sto ferdig i 1913 og gikk fra Arendal til Treungen; den ble først kalt Arendal-Aamlibanen. Etterhvert ble den kalt for Tveitsundbanen og i 1926 fikk den navnet Treungenbanen.

– På banen ble det fraktet malm, tømmer, passasjerer og nesten alt av kolonial- og manufakturvarer kom med toget. Av lokalprodukter ble livdyr, slakt, skinn, honning og bær sendt med banen. Med andre ord ble banen brukt til både import og eksport, forteller Harald Valle.

Foto: Olav Jakob Tveit
Foto: Olav Jakob Tveit
Foto: Olav Jakob Tveit
Foto: Olav Jakob Tveit

Fra jernbane til sykkelsti

Sykkelstien ble funnet på av noen lokale ildsjeler, deriblant Harald, da de synes det var veldig trist at jernbanen ble nedlagt og det ikke var noe aktivitet på strekningen.

– Byggingen begynte i fjor sommer og stod ferdig i fjor høst, men den offisielle åpningen var nå i vår. Så sykkelstien var helt ny til bruk i 2020. Sykkelstien tar deg hele veien fra Treungen til Åmli, en strekning på 34,9 kilometer. På denne strekningen regner vi med at du bruker 2,5 timer, forklarer Harald.

Den nye historiske sykkelstien i Teungen

Historiske stoppesteder og herlige badeplasser underveis

– Det aller beste med strekningen er at den passer for absolutt alle aldre og alle mulige forskjellige nivåer. Og så har du så mange fine stoppesteder, og du kan for eksempel ta et forfriskende bad underveis.

Naturen er vakker med elver, vann, fjell, svaberg og skog. Se etter steinmurer, vanntårn, vakre bruer og flotte stasjonsbygninger. På flere skilt langs strekningen kan du lese om historien til jernbanen, smiler han.

Vanntårnet ved Gaukås stasjon. Foto: Olav Jakob Tveit
Vanntårnet ved Gaukås stasjon. Foto: Olav Jakob Tveit

Haralds beste turtips

Har du lyst til å teste ut sykkelstien selv, så anbefaler Harald å starte på den gamle jernbanestasjonen i Treungen sentrum. Sykkelstien godt skiltet så det er lett å finne fram.

– Du bør ta deg pauser ved de fine kulturminnene langs strekningen. Mine favoritter er det gamle vanntårnet rett ved fylkesgrensa og Steinbrua ved Høgefoss. Favorittbadestedet mitt er rett før Høgefoss, ved et sted som heter Ilekleiv, hvor du finner noen små jettegryter. Og så bør du ta turen innom Treungen sentrum for en matbit på en av kafeene før eller etter turen, avslutter han. Sees på Treungenbanen!

Av Hallvard Nøstdahl

Aktiviteter