Slik tar du knekken på «november-depresjonen»

Er du en av de som sliter med «november-depresjonen»? Vi gir deg seks tips til hvordan du kan kvitte deg med den.

window-view-1081788_960_720

Faktaboks

Sjekk ut disse lenkene og gjør november til en minnerik måned:

For flere tips se visittelemark.no

Om "november-depresjonen"

November er kanskje en av de mest triste og tunge månedene i året. Dagene blir kortere og mørkere, de fargerike høstbladene begynner å falle ned og snøen har ikke kommet helt enda. De mørke fargenyansene og lysmangelen, gjør livet vårt tyngre, vi blir trøttere, vi sover dårligere og noen føler seg trist og nedfor. Det er vinterdepresjonen, eller «sesongavhengig depresjon» etter fagspråket, vi prater om. Vi har valgt å kalle det for «november-depresjonen» og dessverre er det mange av oss som sliter med det. Men fortvil ikke, Telemark tilbyr løsninger på problemet!

Så hva kan vi gjøre for å bli kvitt «november-depresjonen»? Nøkkelen er å øke lykkestoffene i hjernen vår, altså dopamin, endorfin, oxytocin og serotonin. Her kommer vår tipsliste som skal gi deg smilet tilbake:

happy-brain-chemicals-dopamine-serotonin-oxytocin-and-endorphin-1-638

Tips #1: Ut på tur aldri sur

Det er påvist at naturen har en positiv effekt på psykisk helse - det utløser både endorfiner, dopamin og serotonin.  Telemark er en av Norges mest varierte turfylker. I tillegg til fantastisk natur finner du også godt tilrettelagte vandrestier både langs kysten og på fjellet. Stiene er gradert i farger etter vanskelighetsgrad slik at alle kan komme seg på tur uansett alder og kondisnivå.

Blant de mest populære turstiene i Telemark kan vi nevne Gaustatoppen fra Stavsro på Rjukan (hvis for mye snø – ta Gaustabanen!), Falkeriset på Rauland, Kyststien i Bamble og Kragerø, Øysteinnatten LifjellVenelifjell i Vrådal, Hamaren aktivitetspark i Fyresdal og Lårdalstigen på Dalen. På vandretelemark.no finner du detaljert informasjon og nedlastbart kart på de forskjellige turene.

Så det er bare å kle seg etter været og komme seg ut av sofaen for det finnes ikke dårlig vær bare dårlig klær! Ta med mat og varm drikke, selv den enkleste nista smaker ti ganger bedre i naturen.

Faktaboks

Kort fortalt om lykkestoffene:

  • Dopamin er følelsen av kontroll av viljestyrte bevegelser, men er også viktig som «belønningssystem» i hjernen.
  • Serotonin er ledelses kjemikaliet. Det er følelsen av stolthet og status.
  • Endorfin er kroppens naturlige lykkerus. Det reduserer smerte, aggresjon og stabiliserer følelser.
  • Oxytocin blir kalt kjærlighetshormonet. Den stimuleres av berøring og skaper en følelse av ro og nærhet samt bygger mellommeneskelige forhold.

Tips #2: Ta deg et isbad

Isbading-trenden vokser og vokser for hver dag som går. For noen er det galskap, mens for andre er det deilig. I hvert fall etterpå. Hvorfor vi mener at det er bra for november-depresjonen? Fordi kroppen får et kick når man isbader og det skilles ut hormoner som adrenalin og endorfiner. Endorfiner er kroppens naturlige lykkerus og har som effekt at du blir gladere, at du sover bedre og får tilbake bevegeligheten.

Det er viktig at du ikke er altfor lenge i vannet og at du også får rask oppvarming etter bading. Derfor er det lurt å kombinere det med sauna og i Telemark har du flere alternativer: Soria Moria sauna på Dalen ved Telemarkskanalen, flytende sauna på Gaustablikk ved Kvitåvatn med utsikt mot Gaustatoppen, Saunatønna på Sandviken camping ved Tinnsjøen, Sauna ved Seljordsvatnet og sauna ved Telemarkskysten på Quality Hotel Skjærgården.

Obs! Isbading anbefales ikke til de som har dårlig hjerte, nedsatt lunge- og nyrefunksjon eller høygravide. Men selv om helsa ikke er på topp betyr ikke at man ikke skal utfordre seg selv. Bestem deg for en sykkeltur eller en lett treningsøkt og når du har oppnådd det, belønn deg selv med for eksempel spa og velvære. Det vil redusere stresshormonet kortisol og nivået av lykkestoffene dopamin og serotonin. Et godt sted å gjøre det på er for eksempel Kragerø Resort eller Gaustablikk.

Tips #3: Bli rørt

Ved å se på et teaterstykke, høre på nydelig musikk eller se noe som gjør deg rørt, kan kroppen frigjøre endorfiner. Heldigvis har vi et godt tilbud på kulturarrangementer i Telemark, det er faktisk høysesong på de største kulturhusene som Ibsenhuset, Ælvespeilet og Gullbring. På Hva skjer- kalenderen på visittelemark.no finner du oversikt over arrangementer over hele Telemark.

Tips #4: Kjøp julegaver

Visste du at hjernen reagerer fysisk når du gir til andre? Å gi til andre kan ha samme effekt på hjernen din som å spise sjokolade, det utløser endorfiner og dopamin. Derfor er det lurt å sette i gang julegavehandelen i november istedenfor å stresse med det i desember. Og neida du trenger ikke å gå på et kjøpesenter i timesvis, velg heller julemarkedene og butikkene i gågata. På denne måten får du med de fine julelysa og julepynten i gatene. Hører nemlig rykter om at Kragerø og Skien skal virkelig slåss på å bli Norges beste juleby.

Tips #5: Lek og moro

Lek er ikke bare bra for barn men også for voksne. Det utløser endorfiner og oxytocin som gjør oss lykkelig. Lek er for lengst blitt anerkjent i næringslivet som utviklende for arbeidsmiljø og kreativitet. Så kjære voksne, det er på tide å finne tilbake til barnet i deg!

Om du velger å curle eller danse på isen i Skien fritidspark, bade i Badeparken i Langesund , teste ut hjernen på de interaktive lekene inne på DuVerden eller ake på Rauland skisenter (de er godt i gang med snøproduksjon) er det ikke så farlig. Det viktigste er at du beveger deg og at du har det gøy sammen med dine kjære.

AdobeStock_167097276_web

Tips #6: Gi klem, le og spis sjokolade

Mellommenneskelig kontakt som bla. det å klemme hverandre, se hverandre i øynene, skryte av hverandre og le, øker Oxytocin-nivået. Det blir kalt kjærlighetshormonet som skaper en følelse av ro og nærhet og styrker mellommenneskelige forhold.

November er høysesong for julebord. So don't be a Grinch, celebrate the season! Benytt muligheten til å skape gode minner med kollegaene, venner og familien under årets julebord. Del juleklemmer, skryt av hverandre og ha det gøy!  For et ekstra kick med dopamin og endorfiner bestill kjøtt eller fisk gjerne med litt ekstra krydder og til dessert sørg for ha noe med sjokolade.
Har du ikke tid til julebord, gå ut og spis eller ta en kaffe med en venn. Sjekk ut spisesteder i Telemark

Håper du tar i bruk noen av våre tips, om ikke alle, til å ta knekken på "november-depresjonen". Ha en fantastisk og minnerik november måned!

Beste hilsen,
Alina, Visit Telemark

P.S.: Gleder meg til å se smillet ditt. 🙂

Aktiviteter