Telemarkskanalen – i kajakk fra Dalen til Skien

Jeg har lenge hatt lyst til å utforske mer av Telemark, da dette er hjemfylket til Tarjei. I juli bestemte vi oss dermed for at vi ønsket å reise hele fylket på tvers, ved å padle Telemarkskanalen fra Dalen til Skien.

Vi ønsket å reise hele fylket på tvers, ved å padle Telemarkskanalen fra Dalen til Skien.

Foreldrene til Tarjei bor på Dalen, og var utrolig snille som sa ja da vi spurte om å låne kajakkene deres.

Vi er ikke særlig erfarne i kajakk, og var usikre på hvor lang tid vi behøvde på turen. Etter et par runder med kartet og samtaler med mer erfarne padlere, bestemte vi oss for å sette av fire dager til å padle 105 kilometer, ganske nøyaktig 26 kilometer om dagen.
Telt, soveposer og stormkjøkken ble flyttet over fra tursekk til kajakk, og vi var utrolig spente da vi startet på den første etappen fra Dalen!
Padling på Telemarkskanalen

Klare for tur!

Her er alt vi hadde med oss på turen! Vi ble litt overrasket over at vi fikk plass til alt i kajakkene. Vi pakket klær og elektronikk i vanntette poser, mens telt, soveposer og liggeunderlag ikke var like heldige.

Selv om rommene i kajakkene i utgangspunktet skal være vanntette, var det noe lekkasje, som førte til litt fuktige soveposer. Det kan derfor være lurt å pakke alt i vanntette poser/bager. Gjerne noen som tåler litt, da man som regel må ta ut posene hver gang man skal ha tak i noe, som kan føre til en del slitasje.

Klare for tur i vanntette bukser.

Den lekre buksa jeg har på meg er en vanntett bukse som jeg brukte de to første dagene. Etter dag to ble det en god del varmere og buksa ble droppet til fordel for shorts. Ellers hadde vi sitteunderlag i kajakkene for å holde varmen i stumpen.

Padling i Telemarkskanalen

Første etappe: Dalen - Ånebu, 18km

Første etappe var fra Dalen til litt forbi Bandaksli. Selv om vi hadde medvind, blåste det kraftig opp utover kvelden. Dette førte til at bølgene tidvis ble ubehagelige store for to uerfarne padlere, og dagens etappe ble derfor litt kortere enn planlagt.

Padling på Telemarkskanalen

Andre etappe: Ånebu - Fjågesund, 29km

Andre etappe gikk fra enden av Bandak gjennom hele Kviteseidvatn, før vi kom til Fjågesund. Vi hadde en lang pause på flere timer på Bukkøy, hvor vi fant vi en veldig fin strand på østsiden av øya. Her ble vi lenge liggende i solsteiken, spiste mat, bada og las bok (også sov vi litt).

Den tyngste delen av etappen var i enden av Kviteseidvatnet, da det igjen blåste opp og ble bølger. Etter en liten pause med påfyll av sjokolade, ble humøret brått mye bedre.

Første rast tok vi på Lauvikøya, mellom Dalen og Bandaksli.

Da beveget vi oss også inn i det siste stykket mot Fjågesund, i en liten kanal som heter Straumane. Her var vannet helt stille, og det kjentes ut som vi var de eneste menneskene i hele verden.

Tarjei hadde fiskestangen ute hele turen, men konkluderte med at “det er tomt for fisk i både Bandak og Kviteseidvatnet”. Til middag ble det dermed Real Turmat, noe jeg egentlig ikke hadde noe imot.

Padling i Telemarkskanalen

Tredje etappe: Fjågesund - Lunde, 26km.

På dag tre våknet jeg med stive armer og (av en eller annen merkelig grunn) ben. Dagens etappe gikk over hele Flåvatn, gjennom de to første slusene på Hogga og Kjeldal, før vi endte opp på Lunde kanalcamping. Slusene var et fint avbrekk i padlingen.

Vi valgte å bære kajakkene rundt slusene, da det var godt å komme seg ut av kajakken å strekke på bena. Ved slusene var det kajakktriller tilgjengelig, noe som gjorde denne prosessen mye lettere.

Padling i Telemarkskanalen. Her ved Lunde sluse.

Fremme på campingplassen på Lunde tok vi en varm dusj, etterfulgt av pizza på Lunde slusekro. Både jeg og Tarjei var slitne, og avslutta dagen med å hamstre godteri på Kiwi og å se på en Netflix-serie på mobilen i teltet.

Fjerde etappe: Lunde - Skien

Turens siste etappe ble også den lengste. Vi våknet av at det regnet, og ventet med å padle til regnet hadde gitt seg. På ettermiddagen ble det sommersol og rolig vann.

Fra Lunde til Ulefoss er kanalen smal og rolig. I ettertid vil jeg si at dette var et av de fineste partiene på turen. Vi spiste lunsj på Slusemesterens Veranda på Vrangfoss, den største slusen på Telemarkskanalen.

Utsikt fra Slusemesterens veranda ved Vrangfoss sluser.

Da vi var ferdig med slusen på Ulefoss kom dagens største utfordring - å komme seg over Norsjø. Også i dag fikk vi besøk av vinden. Med kraftig motvind og høye bølger, var det en kamp å komme seg framover. På et tidspunkt var det like før jeg gav opp. Akkurat da møtte vi en rådyrbukk midt på vannet, som ville over på andre siden å hilse på en rådyrgeit.

Denne opplevelsen, i kombinasjon med at Tarjei heia på meg hele veien, gjorde at jeg klarte å holde ut. Da vi til slutt kom fram til Skien, var jeg sliten og sulten, og kjente samtidig på en sterk mestringsfølelse!

Vrangfoss sluse

Oppsummering

For det første vil jeg bare si; har du noen gang tenkt at det hadde vært gøy å padle Telemarkskanalen, så gjør det! Det er mulig å leie kajakk flere steder, og man trenger ikke å padle hele kanalen slik som vi gjorde. Telemarkskanalen er virkelig for alle, og det er utrolig vakkert å se Telemark fra vannet.

Jeg vil også legge til at om jeg skulle gjort dette igjen, så ville jeg nok enten trent litt mer på forhånd eller tatt en dag ekstra. Den siste etappen ble i overkant lang for meg.

Mestringsfølelsen av å ha fått det til veide opp for hvor sliten jeg følte meg etter siste etappe av turen. Det kunne nok ha vært lurt å delt det enda mer opp.

Badstuen Soria Moria på Dalen

Et tips om du tenker å padle langt er å ha gode hansker. Etter en dag begynte hendene mine å bli særs misfornøyde. Heldigvis hadde Tarjei med seg gode hansker som jeg fikk låne.

Ta også med nok sjokolade og nøtter, det var utrolig digg med mange små pauser med påfyll underveis.

Vi møtte verken mennesker eller butikker før vi kom til Lunde. Dette er noe å ha i bakhodet når man skal pakke mat. Fra Lunde og utover var det båter, folk og bebyggelse.

Om du har mulighet, besøk badstuen Soria Moria på Dalen enten før eller etter padleturen din. Det var den perfekte måten å avslutte en aktiv feire på!